توجه:
نیازمندیهای عمومی
مقاله ارسالی باید ترویجی و در حوزه موضوعی مجله ترویجی علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی و بر مبنای بخش «راهنمای نویسندگان» این مجله تهیه شده باشد. مقاله ترویجی مقالهای است که در آن حاصل یک پژوهش یا تجربه علمی یا مطالعات عمیق کتابخانهای در حوزه موضوعی مجله، به زبانی ساده و با جملاتی کوتاه برای مخاطب نوشته شده باشد. در یک مقاله ترویجی باید تا حد ممکن از اصطلاحات بسیار تخصصی استفاده نکرد، معادل فارسی واژگان و اصطلاخات را به کار برد و از تفضیل تخصصی فرآیندهای اجرایی و روش پژوهش پرهیز کرد. مقاله ارسالی نباید در هیچیک از مجلههای داخلی یا خارجی منتشر شده باشد. همچنین مقاله نباید، بهطور موازی، برای سایر مجلهها نیز ارسال شده باشد.
موضوعات قابلپذیرش برای چاپ
هدف این مجله ایجاد بستری مناسب برای ترویج دانش در حوزه دانششناسی و اطلاعرسانی کشاورزی است. یعنی، مجله علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی، کاربرد اطلاعرسانی و دانششناسی و نیز فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در حوزه کشاورزی را بررسی میکند. این مجله بر آن است تا یافتههای ترویجی این حوزه را در بین کتابداران و اطلاعرسانان کتابخانههای تابعه، متخصصان فناوری، رایانه و ارتباطات شاغل در مؤسسات و مراکز تابعه، اعضای هیئتعلمی و پژوهشگران واحدهای تابعه، و همه کتابداران و اطلاعرسانان سراسر کشور و حوزههای مرتبط با آن ترویج نماید. تاکید مجله ترویجی فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی بر دریافت و نشر آثاری است که حاصل پژوهشهای اصیل و یا مطالعات موردی و عمیق در حوزههای مرتبط و ارائه آنها در قالب مقالههای ترویجی است. منظور از مقاله ترویجی مقالهای است که اگرچه میتواند حاصل پژوهشی اصیل در حوزه مرتبط باشد اما هدف آن انتقال دستاورد و نتایج حاصل به زبانی غیرتخصصی و با تاکید بر یافتههای علمی است. بر این اساس، از نویسندگان و پژوهشگرانی که مایل هستند آثار خود را برای این مجله ارسال کنند درخواست میشود تا آثار نو و غیرتکراری ترویجی در حوزههای مرتبط و موضوعهای روز را در زمینههای گوناگون مورداشاره برای ما ارسال کنند. مقالههای نظری و مروری نیز بهشرط بدیع بودن و داشتن رویکرد تحلیلی ـ ترویجی قابلپذیرش خواهند بود. بهطورکلی، این مجله، مقالههایی که در چهار حوزه کلی زیر نوشته شده باشند را منتشر میکند:
شیوه ارسال مقاله
ارسال مقاله تنها ازطریق سایت مجله به نشانیhttp://jaist.areeo.ac.ir و پس از ثبتنام در آن امکانپذیر است.
ساختار مقاله ترویجی
یک مقاله ترویجی باید حداکثر در 10 صفحه تهیه شود. بخشهای مختلف یک مقاله ترویجی به شرح زیر است:
عنوان: کوتاه، موجز و متناسب با محتوا، هدف و یافتههای مقاله باشد. تا حد ممکن عنوآنهای پژوهشی و طولانی انتخاب نکنید. عنوان باید عبارتی یا خبری و تا حد ممکن کوتاه انتخاب شود. عنوان باید دقیقاً محتوای مقاله ترویجی را مشخص کند و از انتخاب عنوآنهای ادبی و نامرتبط با محتوای اصلی مقاله بپرهیزید. عنوان باید وسطچین شود. مثال: وضعیت تولید علم در بخش کشاورزی. قلم عنوان فارسی را بی تیتر .14 سیاه انتخاب کنید.
مشخصات نویسنده (گان): ابتدا نام و سپس نام خانوادگی نویسنده (گان) را پشت سرهم، در یک خط و راستچین بنویسید. بین نام نویسندگان ویرگول بگذارید. از قلم بی زر 10 سیاه برای نوشتن نام نویسنده (گان) استفاده کنید.
وابستگی سازمانی نویسنده را در زیر نام نویسنده و در خطی جدا بنویسید. اگر بیش از یک نویسنده وجود دارد، ابتدا نویسندگان را شمارهگذاری کنید. سپس وابستگی هر یک را با شماره مربوط در زیر نویسندگان و در خطی مستقل بیاورید. وابستگی سازمانی را با قلم بی زر 10 ایرانیک تایپ کنید. شیوه ارائه رتبه علمی، وابستگی سازمانی و رایانامهی هر یک از نویسندگان براساس شیوهنامه درج نام نویسندگان مصوب سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خواهد بود.
چکیده: خلاصهای کوتاه از موضوع مقاله و یافتههای آن ارائه شود. چکیده باید به زبانی ساده و بهاختصار و حداکثر در 150 کلمه، هدف، موضوع پژوهش، جامعه و ابزار گردآوری دادهها و مهمترین یافته و حاصل ترویجی پژوهش را ارائه دهد. کل چکیده باید در یک پاراگراف ـ و نه چند پاراگراف ـ ارائه شود. برای ارائه چکیده، ابتدا درخطی مستقل، کلمه چکیده را با قلم بی زر 12 سیاه، بنویسید. سپس، متن چکیده را با قلم بی زر 11 ایرانیک از خط بعد بنویسید.
باید عنوان مقاله، نام نویسنده (گان)، وابستگی سازمانی و چکیده به انگلیسی، در پایان مقاله و در صفحهای مستقل ارائه شود. عنوان انگلیسی را به شکل وسطچین و در خطی جدا با قلم تایمز نیو رومن 11 سیاه بنویسید. نام نویسنده (گان) به انگلیسی را با یک فاصله از عنوان، و درخط مستقل و با قلم تایمز نیورومن 10 سیاه بنویسید. وابستگی سازمانی نویسندگان به انگلیسی را با قلم تایمز نیو رومن 9 ایتالیک ارائه کنید. برای نوشتن نام چندنویسنده به انگلیسی، براساس شیوه نوشتن نام و وابستگی سازمانی در فارسی عمل کنید.
کلیدواژهها: متناسب با عنوان مقاله و بین 4 تا 7 کلیدواژه است. بین هر واژه ویرگول قرار دهید. تا حد امکان از کلیدواژههای ترکیبی و چندکلمهای استفاده نکنید. ابتدا واژه کلیدواژهها: .را با قلم بی زر 10 سیاه در خطی مستقل بنویسید. سپس در مقابل آن، واژهها را با قلم بی زر 11 بیاورید. در بخش چکیده انگلیسی در پایان مقاله، Keywords: را با قلم تامیز نیورومن 10 سیاه و در مقابل آن واژهها را با قلم تایمز نیو رومن 11 ایتالیک بنویسید.
متن مقاله: متن مقاله ترویجی از 3 بخش به شرح زیر تشکیل میشود. لازم به یادآوری است که بر اساس موضوع و محور مقاله، عنوان بخشهای مقاله میتواند تغییر کرده و یا تعداد بخشها زیاد یا کم شوند. اما باید توجه داشت که تعداد بخشهای اصلی مقاله نباید از 5 بخش بیشتر شود. اما هر بخش مقاله، بهویژه بخش دستاورد، میتواند خود به زیربخشهایی تقسیم شود. همچنین، مقالههای ترویجی ـ تحلیلی که حاصل مطالعه عمیق در موضوع مقاله است، ممکن است سرعنوآنهایی غیر از موارد اشارهشده در اینجا داشته باشند. متن مقاله (هر سه بخش) را با قلم بی زر 13 بنویسید. هر سرعنوان یا سرعنوان فرعی را در خطی مستقل و بدون قراردادن دونقطه در مقابل آن.بیاورید. سرعنوان اصلی مقاله را با قلم بی زر 12 سیاه و سرعنوآنهای فرعی را با قلم بی زر 10 سیاه ارائه کنید. سعی کنید در زیرسرعنوان فرعی، سرعنوان فرعی دیگری قرار نگیرد. اما در صورت ضرورت، آن را با قلم بی زر 9 سیاه بنویسید.
مقدمه: در این بخش که با بیان موضوع و مسئله مقاله همراه است، ابتدا با مقدمهای درباره موضوع و مسئله شروع میشود. سپس، بهاختصار به سابقه و جایگاه موضوع موردبررسی در متون مرتبط اشاره کنید.د. در اینجا نباید به شیوه پیشینهپژوهی در مقالههای پژوهشی، هر پیشینه بهصورت جداگانه و در پاراگرافهای جدا ارائه شوند بلکه باید برآیند و حاصل همه پژوهشهای انجام شده تاکنون و به عبارتی روند اقدامات و پژوهشها تاکنون بهصورت موضوعی بررسی شود. یعنی باید اشاره شود که تاکنون در حوزه موضوعی چه اقداماتی انجام شده و جایگاه این مقاله یا دستاورد ترویجی در بین سایر دستاوردها چگونه است و در کجا قرار دارد. سپس، موضوع اصلی مقاله بیان شود. در ادامه نیز بهطورکلی و بدون اشاره به.جزئیات فرآیند، جامعه موردبررسی، روش انجام و شیوه گردآوری دادهها اشاره شود. طرح سؤال یا سؤالات، بهصورت کلی و حداکثر در قالب یک تا سه سؤال، ازجمله موارد دیگری است که میتواند در این بخش ارائه شود. رعایت انسجام در نوشتار و بیان روشن و روان مسئله، نکته اساسی در این بخش است.
دستاورد: در این بخش، یافتهها یا دستاوردهای مقاله به همراه بحث و توضیحات مربوط ارائه میشود. دستاورد، حاصلی است که براثر انجام پژوهش ترویجی و بهعنوان نتیجه آن به دست میآید و میتواند جنبه کاربردی داشته باشد. بهعبارتدیگر، بخش دستاورد ترکیبی از بخش «یافتهها» با بخش «بحث و بررسی» در مقالات پژوهشی است که به زبانی سادهتر و روانتر ارائه میشود. باید از ارائه توضیحات اضافی و یا ارائه مطالب نامرتبط با موضوع و سؤالات و یا ارایه جدولها و نمودارهای زیاد پرهیز کرد. متن باید در جملاتی کوتاه و قابلفهم، آنچه حاصل تحقیق یا دستاورد ترویجی است را ارائه نماید. باید تاکید و تکیه متن بر موضوع دستاورد باشد و برای شرح دستاورد و نتایج حاصل از آن تلاش کرد. براساس سؤالات و یا دستاورد، متن میتواند به چند بخش فرعی با سرعنوان مجزا تقسیم شود. سرعنوآنهای انتخابی باید کوتاه، عبارتی و موضوعی انتخاب شوند. سرعنوآنها را میتوان از سؤالات پژوهش و بهصورت موضوع استخراج کرد. دستاورد میتواند همراه با تعداد کمی جداول و یا نمودارها ارائه شود.
متن جدول یا نمودار باید با قلم بی زر 10 و عنوان آنها با قلم بی زر 9 سیاه و وسطچین ارائه شوند. عنوان جداول در بالای جدول و عنوان سایر ابزارهای نمایشی باید در پایین آنها ذکر شوند. در صورت ارائه نمودار یا جدول، باید از ارائه نمودارها یا جداول زیاد تا حد ممکن پرهیز شود. هر نمودار یا جدول یا عکس باید عنوان و شمارهگذاری مستقلی داشته باشد. .هر نوع ابزار نمایشی مثل. عکسها، نمودارها یا جدولها را جداگانه از یک شمارهگذاری کنید و قبل از شماره نوع ابزار نمایشی را بیاورید. بعد از شماره نقطه قرار دهید. مثل: عکس 1.، جدول 1. . در زیر هر جدول یا نمودار باید به مهمترین اطلاعات و دستاوردهای آن اشاره کرد و توضیحات، بحث و تفسیر مربوط را نیز به همراه توضیحات کمی ارائه داد. درواقع این بخش ادغامی از بخش یافتهها و بخش بحث و نتیجهگیری در مقالههای پژوهشی است.
توصیهها: در این بخش نویسنده بر اساس دستاوردها و با عنایت به تجربه خود در موضوع، توصیهها یا پیشنهادهایی را درباره استفاده بهتر از دستاورد، گسترش و بهبود آن و یا نکاتی برای کاربردپذیری یا پژوهشهای مرتبط آتی ارائه میکند. درواقع، این بخش بهنوعی به بخش پیشنهادها در مقالههای پژوهشی شباهت دارد. اما تفاوت در این است که در بخش توصیهها، بیشتر باید بر موضوع مقاله یا دستاورد و ترویج و یا توسعه بیشتر آن تاکید داشت. در اینجا عموماً یک یا چند توصیه مرتبط با موضوع ارائه میشود. توصیهها در قالب جملات و در یک یا چند پاراگراف ارائه شده و باید از شمارهگذاری آنها .پرهیز کرد.
منابع: در این بخش فهرست منابع مورداستفاده بر اساس اصول ای پی ای (APA) ارائه میشوند. باید توجه داشت که در این بخش نباید منابع زیادی ارائه شود و فقط منابع اصلی استفادهشده را ذکر کرد. فقط منابعی که از آنها استفاده شده است را ذکر کرد. ابتدا فهرست منابع فارسی و در ادامه منابع غیرفارسی نوشته میشوند. لازم نیست برای فهرست منابع غیرفارسی سرعنوان مجزا در نظر گرفته شود. نباید منابع این بخش را شمارهگذاری کرد بلکه هر منبع باید به ترتیب حروف الفبای نویسنده ارائه شود.
ابتدا در خطی مستقل کلمه منابع را با قلم بی زر 12 سیاه بنویسید. سپس، اطلاعات کتابشناختی هر منبع را براساس اصول ای پی ای و در خطی مستقل با قلم بی زر 12 بیاورید. ادامه هر خط را در خط دیگر و با تورفتگی نیم سانت ادامه دهید. منابع انگلیسی را با قلم تایمز نیو رومن 12 بنویسید.
نکات ویرایشی و صفحهآرایی مقاله
رضا مشکآبادی1، احمد یوسفی2، هاجر زارعی3
1) کارشناس ارشد موسسه تحقیقات برنج کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، آمل، ایران. (نویسنده مسئول) rmoshkabadi@gmail.com.
2) استادیار و عضو هیئتعلمی موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
3) استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
جدول 1. فراوانی و درصد جامعه پژوهش براساس جنسیت
توجه: جدولها و سایر شکلها را در محل حضور واقعی آنها در مقاله، و نه در انتهای مقاله، ارائه کنید.
شیوه ارائه منبع مورداستفاده در بخش فهرست منابع
ارجاع به منابع به روش APA است.
ارجاعات درونمتنی:. در متن مقاله پس از نقل مطلب، در داخل پرانتز نام خانوادگی نویسنده و سال انتشار اثر ارائه میشود مانند:
توجه:
مقاله مجله:
تقیخانی، مژگان؛ گیلوری، عباس و بابالحوائجی، فهیمه (1397). آمادگی سازمانی و ایجاد سازمآنهای دانشمحور در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی واحدهای پژوهشی تابعه وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور. مجله ترویجی علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی، 2. ص. 94-83.
کتاب:
مثال: حری، عباس (1374). آیین گزارشنویسی. تهران: هیئتامنای کتابخانههای عمومی کشور.
پایاننامه:
فتوحی، نوشزاد (1379). ارزیابی فهرستنویسی پیش از انتشار در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
تذکر: اسامی نویسندگان به شکل مقلوب (نام خانوادگی، نام کوچک) و بین اسامی نویسندگان علامت «نقطه ویرگول» قرار میگیرد.
منابع موجود در وب
شاهبداغی، مریم (1383). تلفنی که هیچکس برنمیدارد. بازیابی: 21 تیر 1383، از: persianblog.com/maryamnaji
American Psychological Association (2001). Electronic reference. Retrieved November 1, 2001, from http://login.ezproxy.library.ualberta.ca/loing://www.apastyle.org/elecref.html