نقش مدیریت دانش در بهبود عملکرد و تحقق اهداف سازمانی

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

رئیس اداره فناوری اطلاعات موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تهران، ایران

چکیده

امروزه سازمان‌ها از ابزارها و روش‌های مدرن برای شناسائی مساله، یافتن راه‌حل مناسب و تصمیم‌گیری اصولی استفاده می‌کنند و همین موضوع وجه تمایز سازمان‌ها و ارتقاء آن‌ها می‌باشد. مقوله مدیریت دانش یکی از همین راه‌کارها محسوب می‌شود. این پژوهش ابتدا به بررسی مفاهیم و قابلیت‌های مدیریت دانش می‌پردازد، سپس توانمندسازهای مدیریت دانش که شامل فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی و نیروی انسانی هست مورد بررسی قرار می‌گیرد در ادامه مراحل فرآیند مدیریت دانش سازمانی ارائه شده و به بررسی نحوه تاثیرگذاری این فرآیند بر عملکرد سازمانی پرداخته می‌شود. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که سازمان‌ها باید با مشارکت مدیران، کارشناسان و نخبگان حوزه‌های مختلف، نیازسنجی دانشی به عمل آورد و براساس آن‌ها اهداف دانشی سازمان را تعیین و برای تحقق اهداف و همچنین بهبود عملکرد سازمانی، راهبردهای مناسب را تدوین کنند. در انتها نیز پیشنهاداتی در راستای بهبود عملکرد و تحقق اهداف برای سازمان‌ها آورده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of knowledge management in improving performance and achieving organizational goals

نویسنده [English]

  • Soghra Shiri
Head of Information Technology Department, Agricultural Education and Extension Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Tehran, Iran
چکیده [English]

Today, organizations use modern tools and methods to identify problems, find appropriate solutions, and make fundamental decisions, and this is the distinguishing feature of organizations and their promotion. The category of knowledge management is one of these solutions. This research first examines the concepts and capabilities of knowledge management, then the enablers of knowledge management, which include organizational culture, information technology, organizational structure, and human resources, are examined. In the following, the steps of the organizational knowledge management process are presented and the way of influencing this process on the organizational performance is investigated. The obtained results indicate that organizations should carry out a knowledge needs assessment with the participation of managers, experts and elites of different fields, and based on them, determine the knowledge goals of the organization and formulate appropriate strategies to achieve the goals and also improve the organizational performance. At the end, suggestions are made for improving performance and achieving goals for organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge management
  • organizational knowledge management
  • organizational performance
  • organizational goals

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 22 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 21 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 23 آبان 1402