برنامه ریزی و اجرای آموزش هوشمند در بخش کشاورزی بر مبنای مدیریت دانش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی و استادیار دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران،

چکیده

این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، به دنبال تشریح برنامه و اجرای نظام آموزش هوشمند در بخش کشاورزی با تکیه بر مفاهیم بنیادین مدیریت دانش است. یافته های پیشین نشان می دهد که دو اداره آموزش کارکنان و آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی از دیدگاه وظایف و اهداف در راستای اصول بنیادین آموزش، عناصر اصلی مدیریت دانش و مفاهیم اصلی دانش افزایی در چرخه حیات دانش گام بر می دارند. از طرف دیگر، ذینفعان و نقش آفرینان و الگوی ارتباطی میان آنها می بایست در آموزش دانش بنیان کشاورزی تبیین شود. در شکل گیری یک نظام آموزش هوشمند می بایست منابع دانش درونی و برون سازمانی سازماندهی و ذخیره شوند. نهایتا، نظام خبره به شکل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می بایست به نیازهای آموزشی فراگیران پاسخ گو باشد. در این بحث، الگوی مفهومی برنامه ریزی و اجرای آموزش های الکترونیک هوشمند در بخش کشاورزی ارائه می شود. در پایان نیز، ارتباط نظام مند بین مراحل شکل گیری نظام آموزش هوشمند در بخش کشاورزی با تکیه بر اصول مدیریت دانش تحلیل می شود. نتایج و دستاوردهای این مقاله می تواند در پیاده سازی آموزش هوشمند در کلیه بخش های آموزشی کشور مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Planning and implementation of the smart education in the agricultural sector based on knowledge management

نویسنده [English]

  • Maziar Amirhosseini
Faculty Member & Assistant Professor, Academic Relations and International Affairs, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
چکیده [English]

This research explains the planning and implementation of a smart education system in the agricultural sector of Iran based on knowledge management through a descriptive-analytical method. The duties of the Staff Training Office and Bureau of Training of Operators and Agricultural Businesses are related to the fundamental principles of education, the main elements of knowledge management, and the main concepts of knowledge enhancement in the life cycle of knowledge. Moreover, stakeholders and actors and their communication should explain in developing knowledge-based education. Furthermore, internal and external knowledge resources must be organized and stored in creating an education system. Finally, the automatic and semi-automatic expert system should be developed to respond to the educational needs of learners. This discussion presents the conceptual model of planning and implementation of smart electronic education in the agricultural sector. Finally, the systematic relationship between the stages of the creation of the smart education system in the agricultural sector is analyzed based on knowledge management principles. The achievements of this article can be useful in implementing smart education in all educational sectors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Smart education
  • Knowledge management
  • Agricultural education
  • conceptual model
  • Planning and implementation
  • Agriculture section
  • Iran

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 09 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 01 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 06 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 01 دی 1402