استفاده از چت جی‌پی‌تی در خدمات کتابخانه‌ای

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 دانشیار پژوهشی، بخش تحقیقات مرتع، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی هوش مصنوعی، تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی را دارد، که نیازمند به هوش انسانی است. جی‌پی‌تی ‌ یک مدل پردازش زبان پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی است که با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق و بر‌اساس داده‌های ورودی، متون شبه انسان را تولید می‌کند، چت جی‌پی‌تی یک «چت‌بات » است که با قابلیت‌های ترکیبی و زبانی برجسته خود به هر سؤالی پاسخ می‌دهد و مباحث پیچیده‌ را در حوزه‌های تخصصی درک می‌کند. این نوشتار امکان استفاده از چت جی‌پی‌تی را در ارائه خدمات مرجع و اطلاع‌رسانی کتابخانه‌ها بررسی می‌کند و به مزایا و چالش‌های بالقوه استفاده از آن در زمان پاسخ‌دهی، کیفیت پاسخ‌ها و حجم کار کتابداران اشاره می‌کند. هرچند چت جی‌پی‌تی می‌تواند ابزار ارزشمندی در ارائه خدمات مرجع کتابخانه، به‌ویژه پاسخگویی به پرسش‌های ساده باشد، نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای کتابداران توانمند مرجع باشد، درواقع کتابداران، با تعامل سازنده با کاربران، پاسخ‌های پیچیده‌تری را ارائه می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Using Chat GPT in library services

نویسندگان [English]

  • Ehsan Zandi Esfahan 1
  • Maryam Masoum Tamimi 2
1 Associate Professor, Rangeland Research Division, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
2 Rangeland Research Division, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

Artificial intelligence produces intelligent machines capable of performing tasks that require human intelligence. GPT is an advanced language processing model based on artificial intelligence that produces human-like texts based on deep learning algorithms depending on input data. Chat GPT is a "chatbot" that answers any question and understands complex topics in specialized fields with its outstanding hybrid and linguistic capabilities. This article examines the possibility of using Chat GPT in providing library reference and information services. It points out the benefits and potential challenges of its use in response time, quality of responses, and librarian workload. Although Chat GPT can be a valuable tool in providing library reference services, especially in answering simple questions, it cannot substitute for competent reference librarians since librarians offer more complex answers by interacting constructively with users.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chat GPT
  • Chat Bot
  • Artificial Intelligence
  • Library Services