2024-03-29T13:54:11Z
https://jaist.areeo.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11984
علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی
1397
1
1
اسکوپوس و وضعیت تولیدات علمی مراکز تحقیقاتی و آموزشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
عباس
گیلوری
چکیدهدر این پژوهش با استفاده از دادههای گردآوریشده از پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس، تولیدات علمی پژوهشگران مراکز تحقیقاتی و آموزشی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سراسر کشور از ابتدا تا پایان سال 2015 میلادی بررسی شده است. هدف کلی این پژوهش، شناسایی وضعیت تولـید اطلاعات علمی پژوهشگران مراکز تحقیقاتی و آموزشی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با استفاده از شاخصهای علمسنجی بوده است. نتایج به دست آمده نشان داد که از سال 1961 تا سال 2015 در مجموع 1473 اثر پژوهشی از پژوهشگران مراکز تابعه سازمان منتشرشده است. میزان استناد به این مقالات 5267 مورد بوده است. به لحاظ موضوعی، بیشترین مقالات درزمینه کشاورزی و علوم زیستی با 1125 مدرک (52/53 درصد) بوده است. ازنظر تنوع مدارک، بیشترین مدارک منتشرشده را مقالات پژوهشی با 1346 مورد (38/91 درصد) تشکیل داده است. Acta Horticulturae مجلهای است که بیشترین مقالات پژوهشگران در آن منتشرشده است. دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت در تألیف 386 مقاله (68/33 درصد) بیشترین میزان همکاری را در تولید مقالات پژوهشگران مراکز تحقیقاتی و آموزشی تابعه سازمان داشته است. پژوهشگران این مراکز همچنین با همتایان خود از کشورهای مالزی، هلند و هند به ترتیب با 53، 31 و 18 مقاله بیشترین همکاری را داشتهاند. بررسی مدارک منتشرشده نشان میدهد روند انتشار مقالات به ویژه از سال 2006 به این سو روندی افزایشی داشته است. بر اساس شاخص هرش، آقای حسین بتولی از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان با کسب شاخص هرش 10 بالاتر از سایر پژوهشگران مراکز تابعه سازمان قرارگرفته است.
تولید علم
علمسنجی
پژوهشگران
سازمان تحقیقات
آموزش و ترویج کشاورزی
مراکز تحقیقاتی و آموزشی
پایگاههای اطلاعاتی
2018
06
19
1
17
https://jaist.areeo.ac.ir/article_115529_541c7b1ee86f842b9a5c4292fc14f2b3.pdf
علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی
1397
1
1
تحلیل استنادی گزارش نهایی طرحهای پژوهشی برنج کشور
احمد
یوسفی
رضا
مشکآبادی
هاجر
زارعی
هدف: هدف از این پژوهش، تحلیل استنادی فهرست مآخذ گزارشهای نهایی پروژههای تحقیقاتی موسسه تحقیقات برنج کشور به منظور تعیین میزان استناد به انواع منابع اطلاعاتی، زبان منابع، استناد درونسازمانی و برونسازمانی، و میزان همکاری محققان است.روش پژوهش: روش پژوهش تحلیل استنادی است. تمامی استنادهای بکار رفته در گزارشهای نهایی طرحهای تحقیقاتی مؤسسه تحقیقات برنج کشور در سالهای 1378-1387 جامعه پژوهش را تشکیل میدهند.یافتهها: از کل 3812 استناد، 79/40 درصد فارسی و 21/59 درصد لاتین بوده است. مقالات نشریات با 74/40 درصد پراستنادترین و منابع وبی با 26/0 درصد، کماستنادترین انواع منابع اطلاعاتی هستند. از میان استنادها، 31/28 درصد به درونسازمانی و 69/71 درصد برونسازمان بوده است. و از 287 گزارش طرح تحقیقاتی 37/8 درصد به صورت انفرادی و 63/91 درصد به صورت گروهی انجام شده است. نتیجهگیری: در سالهایی که مجریان تعداد طرحهای پژوهشی کمتری در دست اجرا داشتهاند، از تعداد منابع بیشتری در طرحهای خود استفاده نمودهاند و بالعکس. بیشتر به منابع غیرفارسی استناد شده است. بیش از 90 درصد پژوهشها به صورت گروهی صورت گرفته و ارجاعات برونسازمانی بیشتر از درونسازمانی است.
تحلیل استنادی
استناد
گزارشهای نهایی
موسسه تحقیقات برنج کشور
طرح های تحقیقاتی
علمسنجی
2018
06
20
33
46
https://jaist.areeo.ac.ir/article_116410_526a570496e258b115f15c89981d72ac.pdf
علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی
1397
1
1
شاخص های کیفی فائو و رعایت آن ها در وبگاههای موسسات، پژوهشکدهها و مراکز ملی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
هوشنگ
حکیمی
هدف: هدف پژوهش ارزیابی کیفی وبگاههای موسسات، پژوهشکدهها و مراکز ملی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس شاخصهای فائو بوده است. روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی و با رویکرد ارزیابانه، 24 وبگاه موسسات، پژوهشکدهها و مراکز ملی دارای وبگاه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را بر اساس 121 شاخص کیفی استاندارد بینالمللی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در قالب 4 گروه ارزیابی کرده است. یافتهها: در کل هیچ کدام از موسسات، پژوهشکدهها و مراکز ملی نتوانستند به سطح امتیاز شاخصهای مورد نظر فائو برسند. ارزیابی آنها در گروه شاخص کیفیت محتوا «متوسط»، در گروه شاخص دسترسپذیری، کاربردپذیری و بهینهبودن موتور جستجو «خوب»، در گروه شاخص رابط کاربری و کیفیت فنی «متوسط»، در گروه شاخص نظارت و مرور منظم «خوب» و در میانگین کل امتیازهای جامعه نسبت به شاخصهای فائو «متوسط» ارزیابی گردید. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور با احراز 412 امتیاز (78/71 %) حایز رتبه اول و پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با 404 امتیاز (38/70 %) رتبه دوم شدند. نتیجهگیری: حد «متوسط» میانگین کل امتیازهای جامعه نسبت به شاخصهای فائو به ویژه با توجه به وجود برخی اشکالات اساسی مطلوب نمیباشد. عمده مشکلات وبگاهها: عدم توجه به رعایت استاندارد در طراحی وبگاه و قائل بودن به اهمیت خدمات آن به عنوان درگاه مهم ارتباطی و اطلاعاتی، نبود مستندات علمی، نبود زبان دوم برای ارتباط و تبادل علمی با مراکز و پژوهشگران مجامع بینالمللی به منظور رشد علمی، وجود پیوندهای گسسته و صفحات تهی در وبگاهها، عدم درج حق مولف و وجود اشکالات قالبی (فرمتی) بوده است. لذا باید وبگاههای موسسات، پژوهشکدهها و مراکز ملی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را بر اساس شاخصهای فائو، به عنوان معیار و مرجعی معتبر و بینالمللی در حوزه کشاورزی، مورد بازنگری و اعمال طراحی و مدیریت استاندارد قرار داد.
سازمان تحقیقات
آموزش و ترویج کشاورزی
وبگاه
وبسایت
وبسنجی
رتبهبندی
شاخص فائو
2018
06
20
77
86
https://jaist.areeo.ac.ir/article_116412_1f43666503b2c7bd570d521bceb5aeeb.pdf
علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی
1397
1
1
موسسات و مراکز تکمحصولی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رتبه علمی آن ها در پایگاه اسکوپوس
علیرضا
بهمن آبادی
در این پژوهش با استفاده از دادههای گردآوریشده از پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس، تولیدات علمی پژوهشگران مراکز ملی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از ابتدا تا پایان سال 2015 میلادی بررسی شده است. هدف کلی این پژوهش، مطالعه و شناسایی وضعیت تولـید اطلاعات علمی توسط پژوهشگران مؤسسات و مراکز تکمحصولی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با استفاده از شاخصهای علمسنجی است. نتایج به دست آمده نشان میدهد از سال 1997 تا سال 2015 در مجموع 575 مدرک از پژوهشگران یادشده منتشر شده است. میزان استناد به این مقالات 2496 مورد بوده که گویای میانگین 34/4 استناد به ازای هر مدرک است. با کسر میزان خوداستنادیها، این رقم به 1981 استناد میرسد.. از نظر تنوع مدارک، بیشترین مدارک منتشر شده از نوع مقالات پژوهشی با 469 مورد (57/81 درصد) بوده است. بیشترین مقالات پژوهشگران (35/16 درصد) در مجله Acta Horticulturae منتشر شده است. دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت در تألیف 135 مقاله (20/23 درصد) بیشترین میزان همکاری را داشته است و پس از آن دانشگاههای گیلان و تربیت مدرس همکاران مهم پژوهشگران مؤسسات و پژوهشکدههای ملی سازمان بودهاند. این پژوهشگران همچنین با همتایان خود به ترتیب از کشورهای سوریه، ژاپن، و هندوستان بیشترین همکاری را در تولیدات علمی داشتهاند. بررسی مدارک منتشر شده نشان میدهد روند انتشار مقالات به ویژه از سال 2006 به این سو روندی افزایشی داشته و در همین حال از سال 2012 به بعد این افزایش روند کاهشی را طی کرده است. همچنین، مؤسسه تحقیقات دیم با به دست آوردن شاخص هرش 18 پرکارترین مؤسسه در تولیدات علمی به حساب میآید.
تولید علم
علمسنجی
پژوهشگران
سازمان تحقیقات
آموزش و ترویج کشاورزی
کشاورزی
2018
06
20
61
75
https://jaist.areeo.ac.ir/article_116413_a77a0deea272e317892cb4bd08bf2a0d.pdf
علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی
1397
1
1
وضعیت عملیاتی شدن طرحهای پژوهشی حوزه بیوتکنولوژی در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران
طیبه
شهمیرزادی
هدف: پژوهش حاضر باهدف دستیابی به شواهد کمّی درباره میزان استفاده یا عدم استفاده از نتایج پژوهشهای پایانیافته در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجامشده است. این مطالعه درعینحال، مهمترین دلایل استفاده یا عدم استفاده از نتایج طرحهای پژوهشی خاتمه یافته را بر اساس نظرات مجریان این طرحها در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی مشخص میسازد.روش پژوهش: برای انجام پژوهش، از روش پیمایشی و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفادهشده است. جامعه آماری این پژوهش 155 طرح پژوهشی است که بهصورت تصادفی، از مجموع 259 طرح انجامشده در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی طی بازه زمانی 1380 تا 1390 انتخابشده است. از این تعداد 101 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که حدود یکسوم (27 درصد) از طرحهای تحقیقاتی به مرحله بهرهبرداری رسیده است. همچنین حدود 91 درصد از پاسخدهندگان اذعان داشتهاند که طرحهای آنان مبتنی بر اولویتهای از پیش تعیینشده بوده است.نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده از پژوهش دلایل عمده عملیاتی شدن این طرحها کاربردی بودن، نیازمندی، و پیشنیاز طرحهای بعدی بوده است. از سوی دیگر بنیادی و مطالعاتی بودن طرح و ناهماهنگی میان بخش تحقیق و ترویج، ازجمله مهمترین دلایل اجرایی نشدن نتایج طرحها قلمداد شده است.
طرحهای تحقیقاتی
پژوهشگران
بیوتکنولوژی
پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران
2018
06
19
19
31
https://jaist.areeo.ac.ir/article_116414_2d07d2a7a0be3b2c261918dd7abdf07c.pdf
علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی
1397
1
1
ایمنی کتابخانههای تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
فاطمه
ذبیحی فریدیان
جواد
بشیری
چکیدههدف: این پژوهش با هدف بررسی وضعیت ایمنی در کتابخانههای مؤسسات و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مواجه با بلایای طبیعی و غیر طبیعی انجام شده است.روش پژوهش: برای انجام پژوهش از روش پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را 104 کتابخانه تخصصی مؤسسات و مراکز تابعه سازمان، تشکیل میدهند. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار SPSS و برای طراحی و ترسیم نمودارها و جداول مورد نیاز از Excel استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان میدهد 44 درصد از ساختمانهای کتابخانهها در مقابل بلایای طبیعی از شرایط مناسبی برخوردارند. 54 درصد از ساختمانهای کتابخانهها در برابر زلزله احتمالی و 68 درصد در برابر طوفان مقاومت دارند. 86 درصد از کتابخانهها به هیچگونه سیستم اعلامخطری مجهز نیستند و بیش از 90 درصد آنها فاقد راههای خروج اضطراری و بیش از 92 درصد فاقد پوشش بیمه هستند. 35 درصد از کارکنان کتابخانهها دوره کامل یا اولیه آموزش اطفای حریق را فراگرفتهاند. 94 درصد از کتابخانهها برای مقابله با بحران هیچ برنامه مدونی ندارند. نتیجهگیری: بهطور کلی اکثر کتابخانههای مؤسسات و مراکز تحقیقاتی تابعه سازمان برای مقابله با بلایایی طبیعی و بلایای غیرطبیعی (انسانساخت) آمادگی لازم را ندارند و مدیریت بحران در آنها ضعیف است.
مدیریت بحران
کتابخانهها
سیل
زلزله
طوفان
آتشسوزی
2018
06
20
47
60
https://jaist.areeo.ac.ir/article_116415_814d1a7d365011744cfe329185f8e725.pdf
علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی
1397
1
1
وبگاههای کتابخانه های تخصصی کشاورزی: بررسی محتوای صفحه اصلی، امکانات جستجو و کاربران
فردین
کولائیان
جواد
بشیری
طیبه
شهمیرزادی
عباس
گیلوری
چکیده:هدف: بررسی میزان استفاده از عناصر لازم در طراحی وبسایتهای کتابخانههای تخصصی واحدهای تحقیقاتی و آموزشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.روش: پژوهش کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری، کتابخانههای 94 واحد تحقیقاتی و آموزشی تابعة سازمان است. با سیاهة وارسی 25 پرسشی، و مراجعه مستقیم به وبسایتها اطلاعات گردآوری شد و با استفاده از نرم افزارهای اکسل و اسپیاساس20دادهها تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: مؤسسات تحقیقاتی 39%، مراکز تحقیقاتی 34%، مراکز آموزشی 31% از عناصر لازم در طراحی وبسایت کتابخانهها استفاده کردهاند. شاخص امکانات کاربران با 39 درصد بیشترین و درج اطلاعات مربوط به ساعت کار کتابخانه با 2 درصد کمترین میزان رعایت را داشتهاند. مرکز تحقیقات گلستان با 84 درصد بیشترین درصد استفاده از عناصر را داراست. 73 درصد از وبسایتها یکزبانهاند. نتیجهگیری: در دوره پژوهش در مورد ساماندهی وبسایتهای مؤسسات و مراکز، هر یک از معاونتهای آموزشی و تحقیقاتی سازمان سیاست جداگانهای داشتهاند. به نحوی که 24 مرکز همزمان دارای دو وبسایت در پورتال سازمان و دانشگاه جامع علمی کاربردی جهاد کشاورزی بودهاند. مؤسسات و مراکز وابسته به سازمان 34% از عناصر طراحی وبسایت کتابخانهها را بکار گرفتهاند. این رقم با توجه به پژوهشهای مشابه در مورد سایر نهادهای آموزشی و تحقیقاتی کشور، نشان دهنده پایینترین میانگین رعایت عناصر طراحی وبسایت کتابخانه توسط واحدهای تابعه سازمان است. در بین سه نوع واحد تابعه سازمان یعنی مؤسسات ، مراکز تحقیقاتی و مراکز آموزشی، وب سایت مؤسسات از نظر رعایت استانداردهای طراحی وب سایت کتابخانهها بالاترین رتبه را به خود اختصاص دادهاند.
ارزیابی وبسایتها
کتابخانههای تخصصی
کتابخانههای پژوهشی
وبسایت کتابخانه
سازمان تحقیقات
آموزش و ترویج کشاورزی
مرکز اطلاعات و مدارک کشاورزی
2018
06
20
87
97
https://jaist.areeo.ac.ir/article_116609_3c9c6e1454a70b157e7d76122156612c.pdf