TY - JOUR ID - 118155 TI - آمادگی سازمانی و ایجاد سازمان‌های دانش‌محور در کتابخانه ها و مراکز اطلاع‌رسانی واحدهای پژوهشی تابعه وزارت جهادکشاورزی در سراسر کشور JO - علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی JA - JAIST LA - fa SN - AU - تقی خانی, مژگان AU - گیلوری, عباس AU - باب الحوائجی, فهمیه AD - موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی AD - دانشیار مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران AD - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 1 IS - 2 SP - 83 EP - 94 KW - آمادگی سازمانی KW - سازمان دانش‌محور KW - کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی KW - مدیریت‌دانش DO - 10.22092/aistj.2019.124596.1020 N2 - هدف: هدف از انجام این پژوهش سنجش آمادگی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی مؤسسات و مراکز پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای ایجاد سازمان دانش‌محور است.   روش‌شناسی پژوهش: روش انجام این پژوهش پیمایش تحلیلی است. 112 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی موسسات و مراکز پژوهشی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی جامعه پژوهش را شکل داده‌اند. با استفاده از دو پرسشنامه محقق‌ساخته داده‌های موردنیاز پژوهش گردآوری شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است.   یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که میانگین مولفه‌های آمادگی سازمانی در جامعه پژوهش 73 درصد و در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در بین مولفه‌های شش‌گانه آمادگی سازمانی، مولفه «آمادگی فرهنگی» با فراوانی 77 (86/24 درصد) بیشترین رتبه را به خود اختصاص داده است. همچنین یافته‌های پژوهش نشان داد که میزان دانش‌محور بودن کتابخانه‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی 67/7 درصد است.   نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج برگرفته از این پژوهش، در جامعه موردبررسی، بین مؤلفه‌های سنجش آمادگی سازمانی و مؤلفه‌های سازمان دانش‌محور رابطه مثبت و معناداری وجود داشته ‌است.   کلیدوا‍ژه‌ها: آمادگی سازمانی، سازمان دانش‌محور، کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، مدیریت‌دانش UR - https://jaist.areeo.ac.ir/article_118155.html L1 - https://jaist.areeo.ac.ir/article_118155_6d5ddfcf76d0726bff107141baf544a1.pdf ER -