ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان همتألیفی و ضریب همکاری گروهی نویسندگان مقالههای منتشر شده در مجله آفات و بیماریهای گیاهی طی سالهای 1380 تا 1394
هدف: در این پژوهش میزان همکاری گروهی نویسندگان مقالههای منتشر شده در مجله آفات و بیماریهای گیاهی از سال 1380 تا سال 1394، بررسی شده است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی علمسنجی است که با استفاده از روشهای کتابخانهای و تحلیل همتألیفی نویسندگان انجام شده است و جامعه آماری آن شامل 354 عنوان مقاله منتشر شده از 1380 تا 1394 است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که از مجموع 354 عنوان مقاله، 94 درصد به زبان فارسی و 6 درصد به زبان انگلیسی است و 6/82 درصد نویسندگان مقالهها مرد و 4/17 درصد زن هستند. از میان کشورهای مشارکتکننده در انتشار مقالهها، 96 درصد نویسندگان از ایران و 4 درصد از سایر کشورها بودهاند که آلمان، روسیه، فرانسه و فنلاند بیشترین همکاری را داشتهاند. از میان مؤسسات و مراکز علمی، مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی با 301 مقاله (3/27 درصد) بیشترین مشارکت را در تولید مقالات دارد و پس از آن دانشگاه تربیت مدرس با 135 و دانشگاه آزاد اسلامی با 111 مقاله قرار دارند. نتیجهگیری: گرایش اغلب نویسندگان به انجام کار گروهی و تولید آثار علمی مشترک یا همتألیفی است بهنحوی که 89 درصد مقالهها بهصورت همتألیفی نگارش شده است. بیشترین فراوانی مقالههای همتألیفی 95 عنوان (8/26 درصد) به مقالات دارای دو نویسنده تعلق دارد. در این پژوهش ضریب همکاری گروهی نویسندگان محاسبه و میانگین آن عدد 588% حاصل شد که بیانگر بالا بودن روحیه همکاری گروهی نویسندگان است.
https://jaist.areeo.ac.ir/article_118135_3bb3d2a0c5b057c9b280aa9c9582be09.pdf
2019-01-21
1
10
10.22092/aistj.2019.115703.1001
همتألیفی
علمسنجی
همکاری گروهی
تولید علم
مجله آفات و بیماریهای گیاهی
موسسه تحقیقات گیاهپزشکی
جواد
بشیری
j.bashiri@areeo.ac.ir
1
عضو هیئت علمی سازمان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی بروندادهای علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایگاه استنادی اسکوپوس
هدف: هدف کلی این پژوهش، شناسایی وضعیت تولـید اطلاعات علمی توسط پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایگاه استنادی اسکوپوس با استفاده از شاخصهای علمسنجی است. روش پژوهش: روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و علمسنجی است. جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش، تعداد 6361 مدرک از تولیدات علمی پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس است. یافتهها: از سال 1961 تا سال 2015 درمجموع 6361 مدرک از پژوهشگران یادشده منتشرشده است. میزان استناد به این مقالات 39416 مورد بوده که گویای میانگین 19/6 استناد به ازای هر مدرک است. به لحاظ موضوعی، بیشترین مقالات درزمینهٔ کشاورزی و علوم زیستی با 4298 مدرک ( 57/67 درصد) بوده است. ازنظر تنوع مدارک، بیشترین مدارک منتشرشده از نوع مقالات پژوهشی با 5720 مورد (92/89 درصد) بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت در تألیف 1676 مقاله (35/26 درصد)، و پسازآن دانشگاههای تهران و تربیت مدرس بیشترین میزان همکاری را با پژوهشگران سازمان داشتهاند. این پژوهشگران همچنین با همتایان خود به ترتیب از کشورهای مالزی، آمریکا و آلمان بیشترین همکاری را در تولیدات علمی داشتهاند. نتیجهگیری: انتشار مقالات بهویژه از سال 2005 تا 2011 روندی افزایشی داشته و از سال 2011 به بعد روند کاهشی را طی کرده است. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع با به دست آوردن شاخص هرش 40 بالاترین شاخص هرش را در سازمان داشته است.
https://jaist.areeo.ac.ir/article_116610_91eae634d8a6282d14e8ecd1a5b89df2.pdf
2019-01-21
11
28
10.22092/aistj.2018.116610
تولیدات علمی
علم سنجی
پژوهشگران
سازمان تحقیقات
آموزش و ترویج کشاورزی
پایگاه استنادی اسکوپوس
طیبه
شهمیرزادی
shahmir81@yahoo.com
1
استادیار مرکز فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اطلاعاتی شدن صنعت کشاورزی و دلالت های آن در کشور چین
هدف: معرفی اصطلاح "اطلاعاتیشدن کشاورزی" و اهمیت و کاربرد آن در توسعه کشاورزی با تمرکز بر کشور چین می باشد.روش شناسی پژوهش: این مقاله با رویکرد مروری تلاش مینماید چشماندازی از مقوله اطلاعاتیشدن صنعت کشاورزی و مدلهای ارائه خدمات اطلاعات کشاورزی، همراه با تغییر وتحولات به وجود آمده در این حوزه رادر کشور چین ارائه نماید.یافته ها: در کشور چین سه نوع سازوکار از اطلاع رسانی کشاورزی وجود دارد که بر اقدامات دولتی، جریانات بازار و ابتکارات جوامع محلی متکی میباشد.تحلیل آمار مربوط به صاحبان دارای حق تکثیر بستههای نرمافزاری اطلاعات کشاورزی نشان میدهد که موسسات تحقیقاتی کشاورزی و دانشگاهها توسعهدهندگان اصلی نرمافزارهای کشاورزی هستند و نقش رهبری را در تحقیق و توسعه آنها ایفا مینمایند.نتیجه گیری: تکنیکهای کشاورزی دانش محور دقیق و اطلاعاتبر، عوامل اصلی تولید پایدار کشاورزی هستند که سهم بالقوه آنها در کشاورزی میتواند از طریق کاهش هزینهها، افزایش کارایی و بهبود بهرهوری مورد توجه قرار گیرد. تغییرات سریع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث توسعه و انتشار خدمات الکترونیکی در بخش کشاورزی میشود. بنابراین، تدوین استراتژیهای ملی برای پیاده سازی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشاورزی می بایست در دستور کار دولت ها قرار گیرد.
https://jaist.areeo.ac.ir/article_116691_13bcfa544ee1a3f0bbd8a66c2b0df29d.pdf
2019-01-21
29
43
10.22092/aistj.2018.116691
: اطلاعاتیشدن کشاورزی
انتشار اطلاعات کشاورزی
فنآوری اطلاعات کشاورزی
فناوری اطلاعات و ارتباطات کشاورزی
فاطمه
عسکری بزایه
askari.fbz@gmail.com
1
محقق غیر هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان
LEAD_AUTHOR
زهرا
یوسفی
zahra.yousef@gmail.com
2
محقق هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل موثر بر استفاده مدرسان دوره های علمی کاربردی کشاورزی از فناوری ارتباطات و اطلاعات
هدف: هدف کلی این تحقیق بررسی عوامل موثر بر استفادهی آموزشگران دورههای علمی کاربردی کشاورزی از فنآوری اطلاعات در فرآیند یاددهی و یادگیری و ارائهی راهکارهایی برای بهبود آن است.روش شناسی پژوهش: روش پیمایشی از نوع توصیفی است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شامل 177نفر از آموزشگران در مراکز آموزشی فارس، اصفهان، آذربایجان غربی، همدان و مازندران میباشند که 80 نفر به عنوان نمونه از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند.یافته ها: نتایج بدست آمده از تحقیق نشان میدهد که آموزشگران علمی کاربردی نگرش مثبتی نسبت به استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس دارند. اکثر آموزشگران، دوره مهارتی اینترنتی را گذرانده بودند. دسترسی به رایانه و اینترنت در طول هفته در بین آموزشگران در حد متوسط بوده است. همچنین آموزشگران بیان نمودند که بیشتر از موتورهای جستجوگر گوگل و یاهو برای جستجوی مطالب استفاده میکردند.بحث و نتیجه گیری: تقویت تسهیلات مورد نیاز مدرسان جهت بهرهبرداری و استفاده بهینه از فنآوری اطلاعات در امر تدریس، می تواند در گسترش این شیوه تدریس بسیار مناسب باشد. همچنین ارائه آموزشهای مستمر جهت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مربیان در خصوص فنآوریهای نوین اطلاعاتی بسیار موثر است.
https://jaist.areeo.ac.ir/article_117725_1e5371f5110ad2dae37b442c935ba6b9.pdf
2019-01-21
45
55
10.22092/aistj.2018.123515.1016
آموزش علمی کاربردی
مدرسان
فناوری ارتباطات
حسن
علیپور
halipour2001@yahoo.com
1
معاون دفتر امور فناوری
LEAD_AUTHOR
ندا
علیزاده
nedalizadeh@yahoo.com
2
استادیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
AUTHOR
شهرام
مقدس
shmfarimani@yahoo.com
3
استادیار سازمان تحقیقات اموزش و ترویج کشاورزی
AUTHOR
آصف
کریمی
nedalizadeh@areeo.ac.ir
4
دانش آموخته دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش کتابخانه دیجیتال کشاورزی بر بهبود طرحهای پژوهشی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی غرب کشور
هدف: از این پژوهش تعیین نقش کتابخانه دیجیتال کشاورزی بر بهبود طرحهای پژوهشی در مراکز تحقیقات کشاورزی غرب کشوراست.روش: روش این پژوهش کاربردی˛ ماهیت آن پیمایشی-تحلیلی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخت بوده، جامعه آماری شامل200 نفر از اعضای هیئتعلمی پنج مرکز تحقیقات و آموزش در غرب کشور است، برای تجزیهوتحلیل داده ها از آزمون تک جمله ایی و در تعدادی از سؤالات که نرمال بودن از آزمون توصیفی استفاده گردید. یافتهها: تجزیه وتحلیل دادهها نشان داد که سرعت دستیابی و پشتیبانی از طرحها دلایل استفاده پژوهشگران از امکانات کتابخانه دیجیتال کشاورزی و جلوگیری از تکراری بودن و روزآمدی در رابطه با برآورد نیاز اطلاعاتی و نیز در خصوص راههای دستیابی پورتال و موتورهای کاوش و بیشترین خدماترسانی بهمنظور تکمیل مقاله و رساله اعلامشده و برخلاف انتظار کمتر در کارایی و اثرگذاری طرحهای پژوهشی مؤثر بوده است. پژوهشگران در این پژوهش سرعت پائین ارتباطی و عدم سرویس خارج از مجموعه را از مهمترین عوامل بر سر راه کتابخانه دیجیتال کشاورزی اعلام کردند. نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است که جامعه هدف تعامل خوبی با محمل اطلاعاتی برقرار نکرده و باوجود صرف هزینه˛ نگهداری و تولید محتوا از عملکرد و کارایی لازم در سطح فعلی برخوردار نبوده
https://jaist.areeo.ac.ir/article_118081_9f57e515076dcf84c4a87cbaa4dd9f44.pdf
2019-01-21
57
67
10.22092/aistj.2019.124789.1022
"کتابخانه دیجیتال کشاورزی بهبود"
"خدمات کتابخانه دیجیتال کشاورزی"
" توسعه کتابخانه دیجیتال "
محمد رضا
باجلانی
mr.bajelani@gmail.com
1
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کردستان /رئیس اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات/سنندج/ایران
LEAD_AUTHOR
فرامرز
سهیلی
2
عضو هیئتعلمی دانشگاه پیام نور، کرمانشاه، ایران
AUTHOR
علیاکبر
خاصه
3
عضو هیئتعلمی دانشگاه پیام نور، کرمانشاه، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر بهرهگیری دانشجویان مراکز آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاد کشاورزی استانهای تهران و البرز از خدمات کتابخانههای تخصصی و دانشگاهی
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر آشنایی و بهرهگیری دانشجویان مراکز آموزش عالی علمی-کاربردی جهاد کشاورزی استان تهران و البرز از خدمات کتابخانههای تخصصی و دانشگاهی انجام شده است. روششناسی پژوهشی: این پژوهش از پژوهشهای کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شده است و جامعه پژوهشی را تعداد 319 نفر از دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی مراکز آموزشی تشکیل میدهند. یافتهها: نتایج نشان میدهد که میزان مراجعه دانشجویان به کتابخانه در حد متوسط است بهگونهای که 50 درصد از دانشجویان کمتر از دوهفته یکبار به کتابخانه مراجعه میکنند. 95 درصد از دانشجویان، کتب و نشریات فارسی را بهعنوان مهمترین منبع اطلاعاتی ذکر کردهاند. منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانههای مورد مطالعه، در حد متوسط توانایی رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان را دارند. دانشجویان از رفتار و نحوه برخورد کتابداران رضایت کامل دارند اما از راهنمایی و مشاوره کتابداران در بازیابی اطلاعات رضایت ندارند. نتیجهگیری: با استناد به یافتههای پژوهش، میزان مراجعه دانشجویان به کتابخانه شرایط مناسبی ندارد. برگزاری دورهها یا برنامههای "آموزش شیوه استفاده از کتابخانه" و "بهرهگیری از کتابدار متخصص" میتواند مؤثرترین عامل در میزان استفاده از کتابخانه باشد.
https://jaist.areeo.ac.ir/article_118134_78fa7ca4f30453a5b45ea6c8c4d60741.pdf
2019-01-21
69
81
10.22092/aistj.2019.124527.1019
مراکز آموزش عالی علمی کاربردی
جهاد کشاورزی
خدمات کتابخانهای
کتابخانه دانشگاهی
کتابخانه تخصصی
نیاز اطلاعاتی
استفاده از کتابخانه
سیدمهدی
عامری
mameri40@gmail.com
1
کارشناس ارشد موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاد کشاورزی
AUTHOR
جواد
بشیری
j.bashiri@areeo.ac.ir
2
مربی پژوهشی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آمادگی سازمانی و ایجاد سازمانهای دانشمحور در کتابخانه ها و مراکز اطلاعرسانی واحدهای پژوهشی تابعه وزارت جهادکشاورزی در سراسر کشور
هدف: هدف از انجام این پژوهش سنجش آمادگی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی مؤسسات و مراکز پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای ایجاد سازمان دانشمحور است. روششناسی پژوهش: روش انجام این پژوهش پیمایش تحلیلی است. 112 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی موسسات و مراکز پژوهشی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی جامعه پژوهش را شکل دادهاند. با استفاده از دو پرسشنامه محققساخته دادههای موردنیاز پژوهش گردآوری شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که میانگین مولفههای آمادگی سازمانی در جامعه پژوهش 73 درصد و در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در بین مولفههای ششگانه آمادگی سازمانی، مولفه «آمادگی فرهنگی» با فراوانی 77 (86/24 درصد) بیشترین رتبه را به خود اختصاص داده است. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که میزان دانشمحور بودن کتابخانههای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی 67/7 درصد است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج برگرفته از این پژوهش، در جامعه موردبررسی، بین مؤلفههای سنجش آمادگی سازمانی و مؤلفههای سازمان دانشمحور رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است. کلیدواژهها: آمادگی سازمانی، سازمان دانشمحور، کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، مدیریتدانش
https://jaist.areeo.ac.ir/article_118155_6d5ddfcf76d0726bff107141baf544a1.pdf
2019-01-21
83
94
10.22092/aistj.2019.124596.1020
آمادگی سازمانی
سازمان دانشمحور
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
مدیریتدانش
مژگان
تقی خانی
taghikhani2013@gmail.com
1
موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی
LEAD_AUTHOR
عباس
گیلوری
abgilvari@gmail.com
2
دانشیار مرکز فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
AUTHOR
فهمیه
باب الحوائجی
f.babalhavaeji@gmail.com
3
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، تهران، ایران
AUTHOR