%0 Journal Article %T تناسب رتبه‌های علمی با شاخص هرش در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی %J علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی %I مرکز علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی %Z 2645-6508 %A بهمن آبادی, علیرضا %A بشیری, جواد %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 2 %N 2 %P 1-9 %! تناسب رتبه‌های علمی با شاخص هرش در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی %K شاخص هرش %K رتبه‌های علمی %K بهره‌وری علمی %K سازمان تحقیقات %K آموزش و ترویج کشاورزی %K پژوهشگران %R 10.22092/aistj.2020.128874.1037 %X پژوهش حاضر با هدف ارزیابی شاخص هرش در پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و بررسی ارتباط بین رتبه علمی و سنجه‌های کتابشناختی بهره‌وری پژوهش در پژوهشگران این سازمان انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی-کاربردی بوده که با استفاده از روش و رویکرد علم‌سنجی صورت گرفته است. جامعه مورد مطالعه را 2125 نفر از اعضای هیئت علمی سازمان که در چهار رده استاد، دانشیار، استادیار، و مربی قرار گرفته‌اند، تشکیل می‌دهد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد نزدیک به 60 درصد از اعضای هیئت علمی سازمان را استادیاران تشکیل می‌دهند و تنها 4/2 درصد از اعضا رتبه استادی دارند. جامعه مورد مطالعه در مجموع 12734 مقاله تولید کرده‌اند که سهم اساتید 50/14 درصد و سهم استادیاران 73/51 درصد بوده است. میانگین استنادات دریافتی مقالات اساتید 82/626، مقالات دانشیاران 69/113، و مقالات استادیاران 3/45 استناد بوده است. همچنین میانگین شاخص هرش استادان 88/9، دانشیاران 39/4، استادیاران 15/2، و مربیان 72/0 می‌باشد. بر اساس یافته‌های این مطالعه میان رتبه‌های علمی (دانشگاهی) با سه شاخص علم‌سنجی ارتباط معنی‌داری وجود داشته و شاخص هرش زنان بالاتر از مردان قرار می‌گیرد.همچنین میان رتبه‌های علمی و شاخص هرش اعضای هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همبستگی متوسطی برقرار است. %U https://jaist.areeo.ac.ir/article_120878_5411566077731715c11cd8ccfed677c9.pdf