%0 Journal Article %T آمادگی سازمانی و ایجاد سازمان‌های دانش‌محور در کتابخانه ها و مراکز اطلاع‌رسانی واحدهای پژوهشی تابعه وزارت جهادکشاورزی در سراسر کشور %J علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی %I مرکز علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی %Z 2645-6508 %A تقی خانی, مژگان %A گیلوری, عباس %A باب الحوائجی, فهمیه %D 2019 %\ 01/21/2019 %V 1 %N 2 %P 83-94 %! آمادگی سازمانی و ایجاد سازمان‌های دانش‌محور در کتابخانه ها و مراکز اطلاع‌رسانی واحدهای پژوهشی تابعه وزارت جهادکشاورزی در سراسر کشور %K آمادگی سازمانی %K سازمان دانش‌محور %K کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی %K مدیریت‌دانش %R 10.22092/aistj.2019.124596.1020 %X هدف: هدف از انجام این پژوهش سنجش آمادگی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی مؤسسات و مراکز پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای ایجاد سازمان دانش‌محور است.   روش‌شناسی پژوهش: روش انجام این پژوهش پیمایش تحلیلی است. 112 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی موسسات و مراکز پژوهشی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی جامعه پژوهش را شکل داده‌اند. با استفاده از دو پرسشنامه محقق‌ساخته داده‌های موردنیاز پژوهش گردآوری شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است.   یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که میانگین مولفه‌های آمادگی سازمانی در جامعه پژوهش 73 درصد و در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در بین مولفه‌های شش‌گانه آمادگی سازمانی، مولفه «آمادگی فرهنگی» با فراوانی 77 (86/24 درصد) بیشترین رتبه را به خود اختصاص داده است. همچنین یافته‌های پژوهش نشان داد که میزان دانش‌محور بودن کتابخانه‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی 67/7 درصد است.   نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج برگرفته از این پژوهش، در جامعه موردبررسی، بین مؤلفه‌های سنجش آمادگی سازمانی و مؤلفه‌های سازمان دانش‌محور رابطه مثبت و معناداری وجود داشته ‌است.   کلیدوا‍ژه‌ها: آمادگی سازمانی، سازمان دانش‌محور، کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، مدیریت‌دانش %U https://jaist.areeo.ac.ir/article_118155_6d5ddfcf76d0726bff107141baf544a1.pdf